Svar: Overgangsmad samt aftenrutiner
13. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Ella og mor
Mit forslag til en dagsplan til et 8-9 måneders barn, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 06.30: Flaske, mængden skrues lidt ned, så hun får bedre plads til morgengrød og derved kan nå et mellemmåltid inden formiddagslur, giv hende f.eks. kun 100ml mme om morgenen.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. ca 10 som nu
Frokost 12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som rognguf, tun, makrel, sildepostej eller lignende, gerne suppleret med små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende. Suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, vær obs på at grøntsagsmos også kan bruges som smørbart pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske kl. 14.30 som nu
Sen eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt tykmælk med revne æbler, lidt rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18-18.30: Familiemad, mad som tager udgangspunkt i jeres mad, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller, laks, fiskefilet, farsbrød, lasagne osv. Maden serveres stadig både i mos og i små stykker og maden skal smage af noget og laver I almindelige børnevenlige retter kan I alle spise det samme. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften: De fleste børn vil have brug for flaske sen aften, men da jeres datter sover igennem uden er det super - jeg har derfor lavet planen efter jeres og stadig sikret hende mælk nok ... :)
I skal spare på salt, peber, chili og lignende krydderier, men almindelige lidt mildere krydderier som timian, oregano, mild karry, løg, hvidløg må jeres datter gerne få.
Smøreost er fint - også hvidløgsost er i orden. Men ellers er det en god idé at bruge smørbart fiskepålæg, der findes mange muligheder og det er super vigtigt at hun får fisk flere gange om ugen.
Med hensyn til søvn og protest over at I går, så er jeres datter i separationsfasen og har derfor ekstra meget behov for at se jer, for ikke at føle sig forladt og alene. Hun forstår ikke at I er der, når hun ikke kan se jer, hun tror I er forsvundet. Derfor er det vigtigt at prioritere at bruge lidt tid hos hende, betrygge og berolige hende, når hun skal sove, så hun forbinder det at skulle overgive sig til søvnen med noget dejligt og rart.
Dertil kommer at jeres datter umiddelbart lyder til at sove en del, det er helt fint, hun må gerne sove 3-4 timer i løbet af dagen, men hun sover også en lang nattesøvn så måske handler hendes protester lidt om at hun ikke er træt nok og måske skal puttes lidt senere ...
Flere måltider kan være lidt svært at putte ind, fordi hun drikker hele sit mælkebehov i løbet af dagen og ikke får flaske sen aften. Samtidig sover hun som sagt en del og det fjerner plads til særlig meget ekstra mad. Jeg har dog forsøge at lave en plan, hvor hun både kan få et mellemmåltid om formiddagen og også har mulighed for at få lidt om eftermiddagen. Det flytter så aftensmaden lidt og ændrer lidt på puttetidspunktet om aftenen, men det er okay, netop fordi hun sover så fint som hun gør om dagen :)
Hendes putteritual lyder meget fint og I skal ikke arbejde på noget som i princippet fungerer. Når hun bliver 12-18 måneder gammel og skal helt væk fra sine flasker inden hun skal sove, så vil det være super at erstatte aftenflasken med en kop mælk og så sætte jer ved hende, læse en godnathistorie og synge en lille sang, tale lidt om dagen der er gået osv. Det vil hun virkelig nyde i årene frem :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske